Leren

Lessen aan moeilijk lerenden, laaggeletterdheid, het is zoveel meer dan niet kunnen lezen en schrijven. Op facebook zijn al tien lessen kort beschreven. Mijn leerlingen blijven anoniem om zo de privacy te waarborgen. Ik ga proberen meer informatie te delen, alvast wat over de eerste les, hoe het begon.

De opdracht luidde om mijn leerling te leren omgaan met geschreven taal, o.a. met het whatsappen. Met die opdracht ben ik aangenomen als persoonlijk begeleider om de zelfstandigheid te vergroten. Iedere week heb ik twee uur de tijd om aan de hand van spel en oefeningen de geletterdheid te vergroten bij mijn volwassen leerling. Hoe ik dat dan precies moest doen en wat het resultaat moest zijn dat was een kwestie van uitproberen, als het maar leuk, creatief en zinnig zou zijn.

De eerste les staat in het kader van kennismaken. Mijn vraag was hoe kom ik er achter wat zijn niveau van lezen en schrijven is? Waar ligt zijn belangstelling en hoe kan ik de leerling meekrijgen in het leerproces? Het allerbelangrijkste hierbij is: hoe creëer je een veilige en vertrouwde leersituatie. Mijn ervaring is door in de eerste plaats jezelf te blijven en het ook zo dicht mogelijk bij de leerling zelf te zoeken. Ik ben uit gegaan van een onderwerp waar de interesse ligt van de leerling. Je kan dit voor elk willekeurig onderwerp toepassen. Op dit thema kan je verder gaan door woorden te schrijven en te lezen. Gaandeweg ontdek je zo waar het niveau ligt, wat iemand al kan en wat nog beter lukt en waar de grootste uitdagingen zitten.

Zo kwam ik er achter dat het leren lezen eenvoudiger en vlotter verloopt dan het leren schrijven. Dat er nog meer gebieden te ontdekken vallen die nog niet uit ontwikkeld zijn. Zoals optellen, klokkijken en geld betalen. Er is een basis aanwezig en een interesse in geschreven taal, dus stapje voor stapje werken we hier aan om dit te vergroten.

De eerste les gaat over verkeer en omleiding. Zoek van tevoren wat plaatjes en teksten uit, print dit op papier. Neem een schaar, stiften en lijm mee. Zoek er nog een boek bij uit de bibliotheek. Praat, lees, schrijf en ontdek!

Ik kom er achter dat het lezen en schrijven niet zomaar lukt. Het alfabet zit er goed in, dus als ik woorden spel, dan kan het opgeschreven worden. Zodra ik meer vraag dan blokkeert de boel. Hierop zoek ik aansluiting, wat lukt en wat is mogelijk door middel van uitleg en herhaling. Complimenten geven en succesjes zien te behalen is heel belangrijk om te kunnen ontwikkelen. 

Uiteindelijk is uit de lessen op facebook het eerste boek ontstaan waarin ik uitleg hoe ik heb gewerkt met mijn leerling.